Ret skal være ret – ‘perle’ eller ‘perker’ del II

Her er så det famøse lydklip bearbejdet i Cool Edit Pro, tak til Syntrillium Software. Bare et kort stykke tid. En person med bedre kendskab til programmet end mig vil formentligt hurtigt kunne lave et mere tydeligt resultat. Men ikke desto mindre synes jeg at redigeringen bestyrker min formodning om at betjenten sagde ‘perle’. Og i den forbindelse er jeg lidt forundret over Eddy Bøgh Brixen, politiets egen lydekspert, bedømmelse at der skulle være blevet sagt ‘perk’. Jeg synes klart at der er en stemmlyd, ikke efter ‘k’-et (fordi det er der ikke), men efter ‘l’-et. En stemmelyd der ville være naturlig når de fleste personer udtaler ‘perle’, nemlig en stemmelyd der fonetisk lyder som et ‘ø’, om end det er kort. Men det kan være at der er noget jeg overser? Det udstrakte lydklip varer lige knap 3 sekunder, og gentages 4 gange og derefter har jeg valgt at klippe 4 gentagelser i næsten normal speed ind. I begge versioner er lyden filtreret så betjentens stemme forhåbentligt fremgår mere tydelig. Døm selv

video.google

youtube

Men hvad menes der så med det ‘perle’? Det må være den vakse journalists opgave, eller for den sags skyld statsadvokatens.

Update: dokumentation af brugen af ‘perletand’

“Eksempel 3
Politiassistent kaldte bilist “Perletand”
(SA3-2001-44-291)

To uniformerede politiassistenter observerede en bil med opbrudt tændingslås, der holdt med motoren tændt og ulåste døre. En af politiassistenterne satte sig ind i bilen. Bilens ejer kom herefter til stede og spurgte ophidset, hvad politiassistenten lavede i hans bil. Politiassistenterne sigtede bilens ejer for overtrædelse af færdselsloven ved at have undladt at sikre bilen, så den ikke kunne benyttes af andre. Der fandt herefter en ordveksling sted.

Bilens ejer klagede over, at en af politiassistenterne på spørgsmål om, hvad han lavede i bilen, flere gange udtalte “Prøv lige at høre her Perletand, nu skal du ikke stå og spille dum.”

Statsadvokaten lagde til grund, at den ene politiassistent under ordvekslingen havde kaldt klageren for “Perletand”, og at den anden havde udtalt “Du skal ikke spille dum.” Statsadvokaten fandt disse udtalelser kritisable. Statsadvokaten lagde herved vægt på, at politiassistenterne for at undgå eventuel yderligere konfrontation med klageren, der var ophidset, aggressiv og frembrusende, havde særlig anledning til at anvende korrekt sprogbrug.

Politiklagenævnet var enig i afgørelsen” (Kilde fundet af Harning)

I Go’ Aften Danmark mandag den 26.01.2009 var formanden for Københavns Politiforening Claus Oxfeldt inde (sammen med Omar Marzouk) og fortælle om brugen af ‘perle’ (klippet kan ses her på sputnik, kræver dog login til tv2, men er dog gratis endnu). Omar fik at vide, da nyheden kom frem, af en bekendt som er politibetjent, at ‘perle’ er et almindeligt benyttet udtryk. Og Claus Oxfeldt fortalte blandt andet følgende: “… jeg er ansat i politiet tilbage i 1985 og dengang kendte man også ordet perle, men som jeg har hørt kommer det sig af at nogen … narkomaner som måske ikke havde verdens flotteste tandsæt … perle, perletand … og det er så også internt i politiet at vi bruger det, altså når vi driller hinanden og det kan også komme … hvis man er lidt langsom i opfattet “hva hvordan synes du selv det går perletand””

~ af sorensvendsen på januar 24, 2009.

31 kommentarer to “Ret skal være ret – ‘perle’ eller ‘perker’ del II”

  1. når jeg lytter til dette lyd-klip, så lyder det lidt som om han siger “penge perle”🙂

  2. Yup, der siges perle…

  3. “penge perle”? øhm. Men ‘perle’ er det i hvert fald.

  4. Hej William

    Nu må du gå ind og stemme om inde på politiken😛

  5. “Perker” eller “perle”. Helt ærligt – hvorfor er det så vigtigt? Demonstranten ER jo en perker, og hvis betjenten faktisk sagde perle, så mente han det jo nok heller ikke i betydningen smuk og værdifuld. Hele den her diskussion er efter min opfattelse et fjollet eksempel på politisk korrekthed.

    Betjente bør selvfølgelig optræde professionelt og undgå at eskalere ophidsede situationer ved at bruge negativt ladede ord og vendinger. Men hvorfor er “perker” så meget værre end fx “københavnersnude” eller “bonderøv” (eller “perle”)? Hvorfor skal folk med alternativ pigmentering i særlig grad beskyttes mod ytringer, de kunne tænkes at blive fornærmede over?

  6. Hej Morten – Politiet skal fand’me heller ikke kalde en demonstrant for bonderøv, så skal du nok høre nogle jyder komme op af stolene. Som politibetjent skal man overholde det kodeks for tiltaleformer, som man lærer på politiskolen. Hjemmestrikkede udtryk kan man bruge hjemme i privaten. Men ikke i det offentlige rum i skikkelse af sin profession. Ansatte i sundhedsvæsenet kaldte jo heller ikke Pia K for pik, da hun var indlagt for nylig, vel?

  7. Nej selvfølgelig skal politiet ikke kalde folk for bonderøve, men min pointe var, at selvom det skulle ske – og det gør det jo nok en gang i mellem – så ville der garanteret ikke komme nogen sag ud af det. Grunden til den her storm i et glas vand er udelukkende, at det i visse kredse ikke er politisk korrekt at gøre eller sige noget som helst, som kan fornærme folk af anden etnisk oprindelse.

  8. At politiets lydekspert har udtalt sig som han har, kan muligvis skyldes at der er mindst 2 forskellige video-/lydklip af den famøse episode: http://jschultzdanmark.wordpress.com/2009/01/24/perle-perk-eller-perker/

  9. Hej Jesper

    Jeg går ud fra at Eddy Bøgh Brixen har brugt klippet fra modkraft.dk selv. Det er er i hvert fald det jeg brugte.

    Men som du er inde på er det jo i realiteten ikke så vigtigt hvilken af dem han sagde. Men alligevel synes jeg det var underligt som “folkebevægelsen” har klynget ham op for at have sagt ‘perker’. Specielt når jeg selv klart hører ‘perle’. Angående hvad ‘perle’ betyder virker det ikke som om det entydigt betyder det samme som ‘perker’, men at det vel på en eller anden måde er et generelt skældsord om folk, diverse politibetjente synes er irriterende.

  10. Jens jeg har glemt at spørge om hvad du mener der bliver sagt, i videoen ovenfor.

  11. ‘perle’

    /Jesper

  12. Hej Jesper

    Jeg havde egentlig forstået at du hørte det som ‘perle’🙂

    Jens det er ‘snetigeren’ eller rettere ‘snowtiger’

  13. […] lidt med lyden, rensede den for støj, trak lyden i laaaaaaaaaaangdrag og lagde den ud på hans blog og på YouTube. Og på trods af at jeg forventede at høre ordet ‘perker’, så måtte […]

  14. Han siger sgu da præmie perker…

  15. Hej Mikael

    Tak for din seriøse kommentar

  16. Selvfølgelig siger betjenten perle. Han må jo ikke sige perker. Jeg hører også, at der bliver sagt perle.

    Flot arbejde, Søren.🙂

  17. Hej Pinstripe

    nej han må ikke sige ‘perker’, men det har ikke stoppet andre fra at sige det tidligere (og måske også den samme aften), men videoen her der er blevet brugt som argument for at han skulle have sagt ‘perker’ viser efter min mening at han siger ‘perle’.

  18. Jeg syndtes faftisk at Politiet har en livlig fantasi..de lever i en helt anden verden..den virkelig verden kender de ikke ret meget til..der blev 100% sikkert sagt Perker..at politiet prøver at få den Danske befolkning til at tro på en så dårlig vitighed viser kun at de er nogle tåber.

  19. Hej Erik

    Det er ikke en ‘livlig fantasi’ at statsadvokaten i 2001 irettesatte en betjent for at have kaldt en bilejer for ‘perletand’. Nuvel du kan vælge at mene at formanden for Københavns Politiforening, folketingsmedlem Kim Behnke, Omar Marzouk’s bekendte indenfor politiet, den famøse politibetjent selv, en vagtleder ved Københanvs politi mv. alle lyver for at bakke hinanden op. Og at de dermed forsøger at opfinde et brug af begrebet ‘perle’ helt tilbage til firserne. Men virker det særligt sandsynligt?

    Men hvis vi skulle kigge fra de forskellige vidneudsagn har vi stadig sagen fra 2001 om at i hvert fald ‘perletand’ blev benyttet. Og så er det jo så tilbage til hørelsen om man mener der bliver sagt ‘perker’, ‘perk’ og ‘perler’. Det jeg vel nok bedst kan udelukke af de tre er ‘perker’.

    Vh.

    Søren Svendsen

  20. Jeg hører det nu som perle – men lige meget hvad er det ikke okay🙂

    • Hej Rune

      Nej jeg synes heller ikke det er ok. Men jeg synes stadig der er en verden til forskel på ‘perker’ og ‘perle’. Specielt hvis man formoder at ‘perker’ skulle være blevet sagt med racistiske undertoner. ‘Perle’ fremgår ikke umiddelbart at være et slang for ‘perker’, men er stadig ment nedsættende overfor både blå, brune, gule, orange, hvide mv. mennesker. Jeg mener som sagt at politiet lige meget hvad burde forholde sig til formelle termer.

  21. TROR DU BLINDT PÅ SAMFUNDET?

    Selvfølgelig, – blev der sagt “perle”!

    Skønt, en “tekniker” med bagrund i den “audiofoniske verden”, – via. kompliceret udstyr, kunne analyserer den omtalte “perle” til at være en “perker”…

    – må man ikke undervurdere politidirektøren gamle ører. De har nemlig den fordel, – frem for tekniske frekvensudlæsninger og transient-målinger, – at de hører hvad de finder fordelagtigt.

    Man må blot være glad for, på betjentens vegne, at denne ikke fik tilføjet “Svin”, – efter “perker”.

    Måske, – kunne dette også have været ligemeget. I så fald kunne det tænkes at Politidirektørens ører, ville være udstyret med AWCM-kredsløb (Automatic Word Correction Module), – til også at varetage denne opgave.

    – Så ville udtrykket nok have, endt i ordet “PERLEFIN” – eller “PINGVIN”.

    Jeg tror det næppe, – men har en kvart promille håb om, at Statsadvokaten vælger at slå sit korrektur-værktøj fra, når han skal bedømme sagen, i næste instans!

  22. Hej Manuel

    Om jeg tror blindt på samfundet. Nej. Det er jo bygget op på mennesker.

    Ja jeg ved godt at der er en lydtekniker der har sagt at der bliver sagt ‘perk’ (og alligevel er der mange der stadig argumenterer for ‘perker’, som du🙂 ), men jeg hører det selv som ‘perle’. Ikke fordi jeg stoler blindt på Hanne Bech Hansen, men fordi jeg har nogenlunde tiltro hvad jeg selv synes jeg hører.

    Har politidirektøren en god hørelse skal jeg ikke kunne udtale mig om. Om hun kan have en forudfattet håb om hvad der bliver sagt, tror jeg gerne. Men igen hun bestemmer ikke hvad jeg hører.

    Angående statsadvokaten er det selvsagt bare endnu et individ, der må tage individuelle beslutninger, men han må dog tage det på andre forhold end resten af os. Lige meget hvilket ord der bliver sagt, så vil han formentligt komme med en irettesættelse og formane at politiet har et formelt sprogbrug.

    Men ‘perle’ hører jeg. Og jeg synes det temmeligt tydeligt på min video ovenfor. Endvidere er der også et stærkt kildegrundlag for at politiet rent faktisk har brugt og bruger ‘perle’. Det gør ikke sagen svagere.

    Men som sagt nej jeg tror ikke blindt på samfundet, men du tror måske blindt at alt hvad “samfundet” fortæller er løgn?

  23. Til del tre af perlesagaen kan oplyses at også Dansk sprognævn følger sagen tæt.🙂

  24. Og så kan der lige tilføjes at journalisten fra modkraft.dk der skrev den første artikel om sagen nu har ændret mening:
    Modkraft.dk: »Ingen havde hørt om udtrykket ’perle’«

    Og ligeledes at Eddy Bøgh Brixen er mere usikker på baggrund af de oprindelige optagelser:

    Journalist: – Betjent sagde “perle”

  25. Som profesionel lydtekniker og producer vil jeg lige knytte en kommentar til pågældende lydeksempel:
    Den teknik der bruges til at trække lyden ud kaldes “timestreching” og kan på ingen måde bruges til at analysere fonemer i lydklip af dårlig kvalitet!! Som kan høre bliver lyde kornet af at blive trukket i små stykker som denne teknik benytter sig af…. Så mener du at have set igennem denne sag på baggrund af starten på denne blog er i altså ingenlunde tættere på sandheden end i var til at starte med!

  26. Hej Johnni Løvkvist

    Tak for din kommentar. Jeg skrev oprindeligt en mail til Eddy Bøgh Brixen for at spørge om jeg lydteknisk var fuldstændig galt afmarcheret og fordi at jeg ikke ville være med til at skabe et forkert billede. Men jeg gav endvidere udtryk for at jeg udemærket godt kunne forstå hvis han ikke gad at bruge tid på hverken at lytte til lyd-filen eller svare mig, hvilket forståeligt nok også var det der skete. Der hvor jeg alligevel var forholdsmæssigt overbevist om metoden var, at jeg stadig hørte et sammenhængende stemmeforløb fra politibetjenten. Et stemmeforløb, der svarede til det der høres i de 4 efterfølgende versioner næsten i almindelig speed. Men det kan selvsagt skyldes at min hjerne er indstillet på at høre et sammenhængende stemmeforløb.

    Du må meget gerne, hvis du vil, uddybe. Fx i forhold til muligheden for at høre ‘l’-lyd, ‘k’-lyd, og ‘ø’-lyd (fonetisk omvendt e). ‘l’-lyden og ‘ø-‘lyden er lyde der fremgår for mig i modkraft.dk lydversion (jeg har af naturlige årsager ikke hørt kaos-tv’s oprindelige) og de fremgår efter min mening endnu tyderligere efter “timestreching”.

    Jeg vil dog også lige have lov til at bemærke at jeg ikke giver udtryk for at have “opfundet den dybe tallerken” (jeg spørger jo netop om der er noget jeg har overset) om denne sag og at jeg ikke nødvendigvis har fundet alle detaljer af sagen, men vil dog sige at udover lyd-filen er der også dokumentation (og det kan man sådan set finde mange andre steder) for at der er en historie for at udtrykket ‘perle’ er blevet brugt indenfor politiet. Så hvis læseren ikke har haft denne information, så er læseren da i hvert fald blevet klogere på det punkt.

    Vh.

    Søren Svendsen

  27. […] han underbygger således dokumentationen for brugen af ‘perle’ indenfor politiet. Modkraft.dk havde ellers haft udsagn fra en anonym politiaspirant at ‘perle’ var slang […]

  28. Nu har jeg henvist til dette indlæg i min diskussion af sagen andetsteds, og skal dette indlæg også opdateres med link til følgende:

    http://www.uriasposten.net/?p=6595

    Det er Amir som var til stede som betjent den aften.

  29. […] Ret skal være ret – perle eller perker? Part II (eksternt link) […]

Skriv et svar

 
