En hyldest til Darwin

2009 er på mange punkter et videnskabens år. Det skyldes blandt andet at det er 400 år siden at Galileo Galilei brugte et teleskop for første gang til at udforske nattehimlen (deraf Astronomiens år 2009; der er apropos idag netop en artikel om en engelsk historiker der mener at teleskopet var blevet taget i anvendelse før Galileo, dog stadig samme år). Men også fordi det er 200 år siden at Charles Darwin blev født (helt præcist den 12. februar). Darwin var som bekendt manden der gav fødsel til evolutionsteorien på et empirisk grundlag og i den henseende er det også 150 år siden at Darwin fik udgivet “On the Origin of Species“.

Focus Magazine hylder derfor Charles Darwin i en specialudgave som kan læses online: Darwin – 200.

darwin_opener_web1

Tip: richarddawkins.net

~ af sorensvendsen på januar 16, 2009.

4 kommentarer to “En hyldest til Darwin”

  1. hej Søren,

    var darwin ikke racist?

    ps! fin blog (det er dog ikke første gang jeg ser den).

  2. Hej NBPP

    Han havde meninger om at nogen mennesker levede mere primitivt end andre mennesker, og det er der vel🙂 Men det er vel en smagssag. Men jo han havde nogle uheldige meninger, men mente dog at mennesker, sorte, røde, gule, blå, orange, brune, hvide eller turkis var samme art med variationer. Så vidt jeg har forstået mente han at alle mennesker var (stort set?) på samme mentale niveau og at de øvrige forskelle skyldtes de omstændigheder de respektive grupperinger havde levet i.

    Og jeg kan se at et af kreationisters (de argumentere for det, fordi de så mener at det diskreditere evolutions-teorien… .. .) yndlings-citater for at bevise recisme er dette:

    “At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilized races of man will almost certainly exterminate, and replace, the savage races throughout the world. At the same time the anthropomorphous apes … will no doubt be exterminated. The break between man and his nearest allies will then be wider, for it will intervene between man in a more civilized state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as a baboon, instead of as now between the Negro or Australian and the gorilla” (kilde)

    Det er på en måde lidt smukt (videnskabeligt) at det videnskabelige samfund ikke er enige med Darwin på flere punkter. Darwin er ikke ‘evolutions-teorien’, men han er stadig om nogen den mand der fik formuleret evolutions-teorien for liv, på en så overbevisende måde at videnskabs-samfundet begyndte at forholde sig sådan en tilgang til livet (der har været lignende ideer op fra tid til anden igennem tiden (så vidt jeg ved havde nogle gamle grækere, en enkelt romer, en araber/perser bl.a. nogle primitive forklaringer) , men ingen med den kombination af naturens virke). Jeg kender ikke Darwins materiale godt nok til at udtale mig om han hentyder til ‘civilizationer’ (altså kulturel evolution) eller om han hentyder til ‘variationen’ indenfor arten i citatet ovenfor. I første tilfælde er han temmelig hoven, nedværdigende og kulturimperialistisk, i det andet tilfælde har han en racistisk tilgang (Sjovt er det endvidere at han heller ikke mener den kaukasierne har et ordentligt “civilized state”🙂 hehe). Jeg har endnu ikke fået læst “The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex“, som er den bog som egentlig handler nærmere om menneskets evolution. Men ud fra wiki fremgår det at Darwin måtte have hentydet til en mere civilizatorisk forståelse (kilde):

    Darwin lastly applied his theory to one of the more controversial scientific questions of his day: whether the different races of human beings were of the same species or not:

    The question whether mankind consists of one or several species has of late years been much discussed by anthropologists, who are divided into the two schools of monogenists and polygenists. Those who do not admit the principle of evolution, must look at species as separate creations, or as in some manner as distinct entities; and they must decide what forms of man they will consider as species by the analogy of the method commonly pursued in ranking other organic beings as species.

    Darwin reasoned that most of the visual differences between human races were superficial—issues of skin color and hair type—and that most of the mental differences were merely cases of “civilization” or a lack of it. It was important to Darwin to argue that all races were of the same species—he had spent much of the preceding book tracing humans back to the Paleolithic age, and now he had to bring them back to the present time again. If the “savages” like those he met while on his Beagle voyage were not of the same species as civilized Englishmen, he would not be able to draw the complete continuum he felt necessary. Darwin concluded that the visual differences between races were not adaptive to any significant degree, and were more likely simply caused by sexual selection—different standards of beauty and mating amongst different people—and that all of humankind was one single species.

    PZ Myer har også udtrykt sig om sagen her: Was Darwin a racist?

  3. ahh my bad. jeg tænkte på socialdarwinisme (man overførte darwins teorier om udviklingen af arterne til en teori om menneskelig samfund, hvor denne teori er raictisk ikke darwin, fordi han tog afstand fra den)

  4. nej social darwinisme er ikke nødvendigvis racistisk. Men jo det menes af mange sociologer/historikere, at en eller anden form for social darwinisme har været en af grundstenene for den moderne ‘racisme’.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: